Praktisk information inför din upplevelse / Allmänna villkor

Vi ser fram emot att få visa dig det bästa av Dalarnas natur, kultur och historia! Nedan hittar du viktig information om bokning, betalning, avbokning och trygghet. Läs gärna igenom inför din resa med oss.

Vad ingår i din resa?

• Tydlig information om vad som ingår finns i resans beskrivning och på din faktura.
• Vid övernattning ingår vanligtvis del i dubbelrum med frukost och eget badrum.
• Enkelrum kan bokas mot tillägg.
• Om du vill boka del i dubbelrum och inte har någon att dela med kan vi försöka hitta en rumskamrat. Om det inte finns så tillkommer enkelrumstillägg.
• Måltider som ingår framgår i programmet. Alkoholhaltiga drycker ingår endast om det anges.
• Vi väljer gärna ekologisk och lokalproducerad mat när det är möjligt. Meddela oss om allergier eller specialkost i samband med bokning, eller senast 10 dagar innan avresa.

Bokning och betalning

Flerdagarsresor
• För att säkra din plats betalar du en anmälningsavgift på 20 % av resans pris, dock minst 1 000 kr per person (eller hela summan om resan kostar mindre). Betalning sker inom 10 dagar efter bokningsbekräftelse.
• Resterande belopp ska vara oss tillhanda senast 35 dagar före avresa.
• När hela beloppet är betalt skickar vi ett resebevis med all viktig information. Kontrollera att dina uppgifter stämmer!
Dagsturer
• Våra hel- och halvdagsturer betalas i sin helhet vid bokning – enkelt och smidigt!

Avbokning

Flerdagarsresor
• Före 35 dagar innan avresa: Återbetalning av hela beloppet, förutom anmälningsavgiften.
• 35–15 dagar innan avresa: Vi behåller 50 % av resans pris.
• Mindre än 14 dagar innan avresa: Ingen återbetalning.
• Vid önskemål om att byta datum försöker vi i möjligaste mån av lösa det.
Dagsturer
• Före 14 dagar innan turen: Återbetalning minus 200 kr i administrativ avgift.
• Mindre än 14 dagar före: Ingen återbetalning.

Tillgänglighet och särskilda behov

Vi vill att alla ska känna sig välkomna! Meddela därför oss gärna i förväg om du har särskilda önskemål eller behov av anpassning.
Observera att tillgängligheten kan vara begränsad på vissa platser – vi svarar gärna på dina frågor om detta.
Vid behov av omfattande assistans rekommenderar vi våra resenärer och deltagare att ha med en egen ledsagare eller stödperson.

Trygghet och försäkring

Vi rekommenderar att du har en giltig reseförsäkring med avbeställningsskydd, vilket ofta ingår i hemförsäkringen. Den kan vara ovärderlig vid sjukdom eller andra oväntade händelser.
Vi har själva en företagsförsäkring som täcker vår verksamhet, men som resenär är du ansvarig för din egen personliga försäkring.

Inställd resa – om vi behöver ställa in

Vi försöker alltid genomföra våra planerade turer, men ibland kan vi behöva ställa in, till exempel vid för få deltagare. I sådana fall meddelar vi så snart vi själva vet och erbjuder alternativ eller andra lösningar. Om det inte går att hitta ett lämpligt alternativ får du hela summan tillbaka för den inställda delen.
Senaste kontakt vid inställda resor:
• Flerdagarsresor: Minst 30 dagar före avresa
• Heldags-/halvdagsturer: Minst 5 dagar före
• Kortare guidade vandringar: Minst 24 timmar före

Under resan – transporter och programändringar

Vi försöker alltid hålla tidsschemat, men förändringar kan förekomma. Tack för din förståelse!
Om vi behöver ändra programmet, eller i värsta fall ställa in efter att resan har börjat:
• Du får ersättning för ej genomförda delar och eventuell hemresa.
• Vid transportproblem ersätts detta via vår försäkring och vi ordnar alternativ.
• Om din guide blir sjuk, finns alltid en ersättare i beredskap.

Om något inte går som planerat (Reklamation)

Om något inte fungerar under resan – säg gärna till direkt, så försöker vi lösa det på plats.
• Om du fortfarande inte är nöjd kan du skicka in en skriftlig reklamation senast 30 dagar efter hemkomst.
• Om kompensation avtalas under resan och kvitteras, innebär det att ärendet är avslutat.

Force Majeure – oväntade händelser

Vid händelser som vi inte kan påverka (exempelvis naturkatastrofer, tekniska fel, myndighetsbeslut, strejk eller krig) ansvarar vi inte för konsekvenserna.
Kontakta då ditt försäkringsbolag för eventuell ersättning.

Reservation vid händelser och tryckfel

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel, prisjusteringar och ändringar på grund av faktorer utanför vår kontroll (t.ex. valutaförändringar eller leverantörsvillkor).
Aktuell information finns i vårt bokningssystem Salver och på vår hemsida.

Salver

Vid bokning genom Salver gäller de allmänna villkor som uppges där